Jdi na obsah Jdi na menu
 


Naše technika v zrcadle času.

12. 1. 2011

Požáry byly v dřívějších dobách postrachem našich předků. Nebylo tehdy stříkaček, voda se nosila k ulévání ohně v konvích a různých nádobách. Na různých místech městečka byly uloženy háky na strhávání krovů a dlouhé žebříky. Pokud nebyl požár v blízkosti řeky, byla o vodu nouze, neboť bylo málo studní. Později zakoupilo panství čtyřkolovou stříkačku. Neměla ale hadice a vodu nenasávala. Musela se do ní v koších nebo nádobách donášet. Nástavcem zní vystřikoval proud a musela se stavět proto blízko ohně, aby se dostříklo tam, kam se již konvemi nedosáhlo. Voda musela být dodávána nerušeně, proto se vytvořily dvě řady podávajících, jedna podávala vodu do stříkačky, druhá zpět k vodnímu zdroji. Stříkání řídil kominík neboť hasiči tehdy nebyli. Kronika zaznamenává použití této stříkačky při velkém požáru ve Vysokém Mýtě v roce 1774.

Ještě v třicátých letech 19.století se město spokojuje s preventivní ostrahou dvou ponocných, kteří na oheň mají „pozor dávati". Dále slouží kašna na náměstí z roku 1839, kam vede potrubím voda s kopce Na skalách a starodávná stříkačka. Nové žebříky a háky z roku 1860 i stříkačku, kterou čistil zámečník Jan Kolář vždy před Božím tělem, protože jela v průvodu doprovázena kominíkem, byla v roce 1863 z kolny u školy přestěhována do přízemí zvonice a v roce 1866 zpřístupněna novým vchodem.

Založením Tělocvičné a hasičské jednoty Sokol v Chocni začalo se pomýšlet na lepší vybavení pomůckami k hašení. Sledujme nyní záznamy naší kroniky.

 

1870 – zakoupena dvoukolová dřevěná ruční stříkačka od firmy Knaust ve Vídni

1871 – nová dvoukolová stříkačka od firmy Bratři Smekalové v Čechách u Olomouce

1881 – nová čtyřkolová stříkačka od firmy Smekal v Praze

1890 – čtyřkolová stříkačka opravena firmou Havelka-Mesz v Praze- Karlíně

1897 – 7.listopadu předáno městskou radou nové hasičské skladiště u kostela

1900 – koupena nová dvoucilindrová parní stříkačka od firmy R.A.Smekal v Praze

- Choceň měla v roce 1900 442 domů a 4333 obyvatelů

Obrazek

1902 – zakoupen nový dvoukolový posunovací žebřík od firmy R.A.Smekal v Praze

1902 – hasičské skladiště opraveno a rozšířeno nákladem sboru

1904 – prodána stará čtyřkolová stříkačka panu Luxovi v Chocni-výrobce zahradních a později požárních stříkaček

1904 – pořízena nová čtyřkolová stříkačka na pérách od firmy R.A.Smekal v Praze

1905 – postaveno nové železné leziště v radničním dvoře firmou Kudláček-Mráz

Obrazek

1909 – zakoupen nový dvoukolový sanitní vůz pro raněné

1915 – parní stříkačka a 352 metrů hadic zapůjčeno do tábora polských uprchlíků, kde bylo během války postaveno 40 dřevěných baráků.Dohled nad parní stříkačkou měli dva členové sboru

1925 – až do této doby bylo používáno k dopravě stříkaček koňských potahů.Bylo však potřebné cestu k požáru zrychlit, dochází proto k postupné motorizaci sboru.

- objednána automobilová stříkačka od firmy R.A.Smekal v Praze, na podvozku

Laurint-Klement z Mladé Boleslavi,typ M.S.motor čtyřválcový o síle 50 HP, s

čerpadlem vysokotlakým tříválcovým pístovým,systém Smekal, výkon 700-800 l/min

Obrazek

1928 – zakoupení čtyřkolového rotačního žebříku od firmy R.A.Smekal Slatiňany, při úplném vysunutí dosáhl až k hodinám na radniční věži

 Obrazek   Obrazek

1940 – pořízena dvoukolová motorová stříkačka DS 12 od firmy Stratílek ve Vysokém Mýtě a dvoukolový naviják se 300 metry konopných hadic

Obrazek

 Obrazek

1941 – z vlastních prostředků koupen osobní vůz Praga-Grand pro dopravu mužstva a další  dvoukolový naviják na hadice

1951 – pořízeno poplašné zvonkové zařízení do bytu hasičů – používáno do roku 1971

1954 – výzbroj doplněna novým požárním vozem DVS na podvozku Praga RN s přenosnou motorovou stříkačkou PS 8 a příslušenstvím

- dosavadní automobilová stříkačka na podvozku Laurint-Klement předána sboru

Pekla bez náhrady a ruční čtyřkolová stříkačka předána rovněž bez náhrady

požárnímu sboru Plchovice.

1956 – přidělen dvoukolový přívěs na těžkou pěnu o obsahu 200 litrů VP 200

1961 – přidělena cisternová automobilová stříkačka ASC 16 na podvozku Praga RN,

s čerpadlem vpředu před motorem o výkonu 1600 l/min a nádrží o obsahu 1500 litrů vody a 200 litrů pěnidla.

Obrazek

1965 – přidělena nová přenosná motorová stříkačka PS-8 o výkonu 800 l /min

1972 – přidělena nová cisternová automobilová stříkačka CAS 32 na podvozku Tatra 148

nádrž 6000 litrů vody a 600 litrů pěnidla, čerpadlo o výkonu 3200 l /min

- z okresní inspekce bezplatně převeden osobní vůz Škoda Octavia combi

1973 – automobilová stříkačka ASC 16 na podvozku Praga RN předána do hasičského sboru Dolní Čermná

1979 – přidělen požární automobil DVS 12, vyrobený v THZ Vysoké Mýto jako prototyp na podvozku Robur, vybavený přenosnou motorovou stříkačkou PS 12 , nahradil vozidlo DVS 8 na podvozku Praga RN

- z podpory města a okresní inspekce pož. ochrany zakoupen vůz Š-1203, upravený

jako mikrobus pro dopravu osob, nahradil vyřazený vůz Škoda Octavia combi

1982 – přidělen nový dopravní vůz DA-12 na podvozku AVIE 30 s přenosnou motorovou stříkačkou PS 12 a vybavením, výměnou za vozidlo Robur

1989 – darem získána stará ruční čtyřkolová zápřahová stříkačka kočárového typu, oboustranně sací, oboustranně výtlačná, výrobce firma Stratílek Vysoké Mýto z roku 1917.Byla dovezena z obce Turov, kde se místní organizace hasičů rozpadla.

Obrazek

Tohoto roku byla kompletně rozebrána a postupně se prováděla celková renovace.

1990 – tato čtyřkolová stříkačka se poprvé představila veřejnosti při oslavách obnoveného

svátku sv.Floriána 4.května a při oslavách 120.výročí založení sboru.Je plně funkční.

1991 – došlo k výměně vozidla DA 12 na podvozku AVIE 30 za novější typ ze stanice HZS Lanškroun na podvozku A 31, naše vozidlo bylo předáno hasičům do Libeciny

Obrazek

  • provedena výměna poplašné sirény na radnici

1994 – prodáno vozidlo Š-1203 a zakoupen specielní terenní automobil Mitsubischi L 200 z autobazaru a specielní dvounápravový přívěs na odtahovou službu

Obrazek

- koupeno z dotace Okresního úřadu 9 kusů svolávacího zařízení RE 329 pro členy zásahové jednotky

- zapůjčena cisternová automobilová stříkačka CAS 25 na podvozku Škoda 706 RTHP ze stanice HZS Vysoké Mýto

Obrazek

1995 – dokoupeno dalších 6 kusů svolávacího zařízení- do celkového počtu 15 ks, spolu s telefony jsme schopni vyhlásit poplach pro 20 až 25 členů zásahové jednotky

 

Obrazek

1997 – vyrobena specielní nástavba na vozidlo L 200 Mitsubishi ve firmě THT Polička

- výbava vozidla – vysokotlaké čerpadlo KRANZLE , výkon 13 l /min pohon Honda

naviják 20 metrů vysokotlaké hadice a proudnice,obsah nádrže na vodu – 100 litrů

- motorová pila Husgvarna 268

- vyprošťovací nástroj VRVN 1

Obrazek

1998 – zakoupen nafukovací člun DINGHI 400 s podvozkem, plovoucí čerpadlo Maximum, 2 ks dýchací přístroje Saturn S5 a 1 ks S7, 2 ks radiostanice Maxon včetně zdrojů a nabíječů

1999 - zakoupen křísící přístroj Saturn OXY a umístěn ve vozidle TA-1 Mitsubischi

2001 – za přispění státní dotace a města zakoupena nová cisternová automobilová stříkačka CAS 16 na podvozku Praga s motorem Deutz, výkon čerpadla 1600 l/min,nádrž na vodu 3500 litrů, nádrž na pěnidlo 200 litrů.Nástavba vyrobena ve firmě Strojírny Potůček Slatiňany, nástupce výrobce hasící techniky firmy R.A.Smekal

Obrazek

  • vozidlo CAS 25 vráceno na stanici HZS Vysoké Mýto.

2002 – byl proveden bezplatný převod vozidla Škoda Favorit z Technických služeb města výjezdové jednotce a provedena jeho generální oprava

2003 – po dohodě z hasiči sousedního Dvořiska, se podařilo získat zpět již historické vozidlo

DVS na podvozku Praga RN, které jsme vlastnily v šedesátých letech min.století

  • za přispění dotace Krajského úřadu zakoupeno vyprošťovací zařízení Holmatro, a zamontováno do vozidla TA-1 Mitsubischi

2005 – za přispění dotace Krajského úřadu zakoupen nový devítimístný mikrobus na podvozku Mercedes Benz Sprinter, na dopravu osob a s velkým ložným prostorem pro hasičské nářadí

Obrazek

- po dvouletém úsilí se podařilo renovovat historické vozidlo Praga RN tak, že po vlastní ose dojelo do Pelin a bylo ozdobou výstavy techniky při oslavách 135.výročí založení sboru

Obrazek

2006 – již nevyhovující vozidlo DA 12 AVIE bylo prodáno hasičům do Voděrad

  • došlo k bezplatnému převodu staršího automobilového žebříku AŽ-30 na podvozku IFA ze stanice HZS Ústí n/O

Obrazek

2007 – provedena celková rekonstrukce nástavby vozidla CAS 32 T-148 ve firmě ing.Moravanského v Českých Heřmanicích.Vozidlo nám slouží od roku 1972.

Obrazek

2009 - vozový park modernizován nákupem vozidla Peugeot Partner z autobazaru, místo vozidla Š Favorit, které bylo předáno hasičům do Plchůvek   - zakoupena generálkovaná přenosná stříkačka PS - 15 pro potřebu soutěžních družstev

2010 - provedena generální oprava čerpadla Ziegler na CAS 16 PRAGA, ve výrobním závodě Strojírny Potůček Slatiňany

    - na automobilovém žebříku AŽ - 30 na podvozku IFA provedena celková revize a oprava nástavby po 20 ti letech ve firmě ve Starém Jičíně a nové olakování kabiny

  - zakoupeny 2 přenosné radiostanice Motorola

2013 – Na základě dotace krajského úřadu zakoupeno 6 ks dýchacích přístrojů od firmy  Drager včetně náhradních lahví a příslušenství.

- Na podzim došlo k závadě na čerpadle Ziegler ve vozidle CAS 16. Po konzultaci ve Strojírnách Potůček Slatiňany se zjistilo, že je neopravitelné a německá firma Ziegler je v likvidaci.  Po jednáních a dohodě v závodě THT Polička bude čerpadlo vyrobeno nové v tomto závodě.

2014   -   Dokončena montáž nového čerpadla do CAS 16 v THT Polička. Nové dýchacípřístroje zprovozněny a členové jednotky proškoleni. V listopadu nakoupeny 2 ks tabletů a instalovány ve vozidlech TA 1 a CAS 16. Usnadní komunikaci s operačním střediskem a mají v programu nepřeberné množství informací důležitých pro výjezd a vlastní zásah.

2015   -   V tomto roce dokoupeny 2 ks dýchacích přístrojů Drager a umístěny do nových držáků v kabině vozidla CAS 32 T-148. Došlo tím k celkové obměně dýchací techniky. Současný stav je 8 ks přístrojů, 6 ks náhradních lahví. Staré přístroje Saturn  S7 a S5 byly vyřazeny a prodány v rámci okresu do jiných jednotek.

2016   -   V tomto roce bylo nutno provést na vozidle CAS 16 Praga kompletní opravu přední    nápravy. Na dalším vozidle CAS 32 T-148 byla v červnu provedena výměna  přídavné převodovky. V rámci revize vyprošťovacího nářadí Holmatro byla provedena výměna tlakových hadic. Pro rozvod vzduchu v garážích byl pořízen nový kompresor.

2017  -    Tento rok se zapíše do historie sboru – 29.května mu byla předána nová automobilová cisterna CAS 30 na podvozku Tatra Force. Tohoto dne došlo k seznámení strojníků výjezdové jednotky s vozidlem a jeho výbavou. Vozidlo bylo poté 10. června ještě zapůjčeno výrobci nástaveb KOBIT-THZ Slatiňany na výstavu na Hasičské slavnosti do Litoměřic. Dlouho očekávaný okamžik nadešel 30.června, kdy byla oficiálně předána nová cisterna výjezdové jednotce našeho sboru. Nová cisterna je pořízena z veřejných prostředků, podstatná část je tvořena z fondů Evropské unie, která byla doplněna doplatkem města. Celková cena je bezmála 8 milionů Kč. Automobil je vybaven podvozkem s motorem o síle 440 koní a poloautomatickou robotickou převodovkou a také modernizovanou kabinou pro osádku vozidla. Nádrž na hasivo je z nerezu a pojme 9000 litrů vody a 540 litrů pěnidla. Vozidlo bylo předáno při malé slavnosti před nastoupeným sborem ve stejnokrojích a čestnou stráží s praporem. Předání se zúčastnili nejen zástupci města, ale také kraje a zástupci Hasičského záchranného sboru kraje. Samotný akt pokřtění vozidla provedl starosta města pan Miroslav Kučera, za vedení kraje Ladislav Valtr a velitel jednotky Pavel Zeman. Po slavnostním přípitku přítomných hostů a všech hasičů místních, ale i zástupců okolních sborů, následovala prohlídka vozidla a někteří využili i možnost projížďky novým vozidlem.

Tatra 815-7

 

Vozidlo CAS 32  na podvozku T-148, rok výroby 1972, po rekonstrukci a různých opravách, bylo nabídnuto jako majetek města ještě k používání do jiného sboru za odhadní cenu. Vozidlo bylo na základě výběrového řízení předáno hasičskému sboru Městečko Trnávka na okrese Svitavy.

 

2018 - V tomto roce došlo opět k problémům s prvovýjezdovým vozidlem CAS 16 na podvozku Praga, kde došlo k závadě na brzdovém systému. Stáří tohoto vozidla si bohužel vybírá svoji daň, blíží se ke dvaceti letům. Dokonce i originální servis Praga v Čáslavi měl problém nahradit vadnou součástku a byla přímo ohrožena jeho další existence zařazení do výjezdu. Po dvouměsíčním snažení, kdy se součástka musela nechat zcela vyrobit nová, se přece jen vozidlo dalo na výjezd. Jedná se o nejvíce využívané vozidlo v naší jednotce. Jinak byly na technice provedeny všechny potřebné revize a technické prohlídky včetně vyprošťovacího nářadí. Došlo rovněž k nákupu nových tabletů a výměně nových přenosných radiostanic do výjezdových vozidel. Započalo se s postupnou výměnou ochranných přileb pro členy zásahové jednotky, ve které se bude pokračovat i v příštím roce.

 

         2019 – Všechna vozidla prošla pravidelnou technickou kontrolou. Na vozidle CAS 30 Tatra byla provedena garanční                      prohlídka v opravně v Jihlavě. Došlo k průběžné výměně zásahových přileb, zásahových obleků a byla zakoupena                          nehodová clona. Naše jednotka dostala do užívání od soukromého dárce hydraulický otvírač dveří Lukas.

               .

Ke dni 31.12.2019 zpracoval kronikář Kubík František

          

 

Obrazek

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

auta

(dobry, 29. 1. 2011 9:47)

mrtě *LOL* auta hasici

Fotografie

(Marian Suman-Hreblay, 25. 10. 2009 10:58)

Dobry den,
pre vydavatelstvo Computer Press v Brne pripravujem knihu o ceskych a slovenskych hasicskych vozidlach.
Dovolujem si poprosit Vas o spravu, ci mi mozete poskytnut a za akych podmienok fotografie (s vacsim rozlisenim) striekaciek z Vasej stranky (parna striekacka Smekal, aut. LaK MS Smekal).
Vopred dakujem za spolupracu a ostavam s pozdravom

Mgr. Marián Šuman-Hreblay
Agátová 485/8
031 04 Liptovský Mikuláš
SR

pochvala

(hasickuba, 26. 2. 2009 14:20)

moc pěkné